پیش دبستانی مستقل دخترانه - پسرانه مارال کوچولو

کاربرگ وواحدکارهوش-ریاضی-علوم-واحدکارمستقل-تقویت هوش کودکان-کودکان بیش فعال-اعتمادبه نفس کودکان

پیش دبستانی مستقل دخترانه - پسرانه مارال کوچولو

کاربرگ وواحدکارهوش-ریاضی-علوم-واحدکارمستقل-تقویت هوش کودکان-کودکان بیش فعال-اعتمادبه نفس کودکان

مشخصات بلاگ

کاربرگ وواحدکارهوش-ریاضی-علوم-واحدکارمستقل-تقویت هوش کودکان-کودکان بیش فعال-اعتمادبه نفس کودکان

۷۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

چند روش برای آرام کردن سکسه نوزاد


پیشگیری از سکسکه,داروی سکسکه

 زیاده روی در غذا دادن به کودک یکی از علل شایع در بروز سکسکه می‌باشد

 

 سوال: کودک من 9 هفته دارد و هر روز سکسکه می‌کند. حتی گاهی اوقات 2 یا 3 مرتبه در روز تکرار می‌شود. سکسکه چه دلیلی دارد و چطور می‌توانم از بروز آن در کودکم جلوگیری کنم؟
 

سکسکه یک ناراحتی بی ضرر دستگاه گوارش می‌باشد که می‌تواند در تمامی سنین اتفاق بیفتد. حتی در شکم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. سکسکه در واقع انقباضات یا اسپاسم های قوی دیافراگم است .(همان ماهیچه هایی که هنگام تنفس عمیق شما، باز و بسته شده و بالا و پایین می‌روند). با این حال که بدون درد هستند و معمولاً نشانه ای از بیماری را به همراه ندارند، اما برای یک نوزاد می‌تواند نگران کننده و عجیب به نظر برسد.
 
در اینجا چند روش برای آرام کردن سکسه نوزاد شما پیشنهاد شده است:

 

 وقفه هایی که بین سکسکه‌های او ایجاد می‌شود را یادداشت کنید
چه شرایطی باعث ایجاد سکسکه می‌شود؟ آیا در طول شیر خوردن یا زمان اندکی بعد از آن اتفاق می‌افتد؟ سکسکه ای بر اثر شیرخوردن ایجاد می‌شود، کاملاً رایج است به این دلیل که ماهیچه های دیافراگم در ارتباط نزدیکی با شکم قرار دارند. اگر ارتباطی بین شیر خوردن و سکسکه کردن پیدا کردید، استراتژی های پیشگیرانه تغذیه ای زیر را به کار بگیرید.

 وعده های غذایی او را به دو مرتبه افزایش دهید و میزان هر وعده را به نصف کاهش دهید
 زیاده روی در غذا دادن به کودک یکی از علل شایع در بروز سکسکه می‌باشد. اگر معده خیلی سریع پر شود و ورم کند، این موضوع می تواند ماهیچه های دیافراگم را دچار گرفتگی و اسپاسم کند. هنگام تغذیه با شیر مادر، سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید، و شیردهی را متوقف کنید تا آروغ نوزاد خود را هنگام جابه جایی از یک سینه به سینه دیگر بگیرید. و یا اگر با شیشه به او شیر می‌دهید، در میانه آن مکثی کنید، آروغ نوزاد را بگیرید و بعد از چند دقیقه به دادن شیر ادامه دهید.

 مانع بلیعدن هوا توسط نوزاد شوید
نوزادان معمولاً در طول شیر خوردن علاوه بر اینکه خیلی سریع و زود شیر را قورت می‌دهند، مقادیر زیادی از هوا را نیز می‌بلعند، که این کار باعث تورم و باد کردن شکم آنها می‌شود. تکنیک های لازم در طول شیردهی را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که لب های کودکتان به اندازه کافی باز شده باشد و نه فقط سر سینه بلکه حاله رنگی دور سینه شما را در بر گرفته باشد. به نوزاد خود گوش بدهید، با این کار صداهای زیادی که شامل قورت دادن شیر و بلعیدن هوا می‌باشد را از او می‌شنوید. اگر با شیشه به او شیر می‌دهید، شیب بطری را با زاویه 45 درجه تنظم کنید، با این کار هوا به پایین بطری خواهد رفت. یا می توانید از بطری هایی که دارای کیسه های تاشو می‌باشند، استفاده کنید که با این کار بلعیدن هوا توسط نوزاد خود را به حداقل می‌رسانید.

در نهایت، در طول شیردهی از درست نشستن او بر روی پا و یا دامن خود اطمینان حاصل کنید (در یک زاویه30 تا 45 درجه) ، به این دلیل که این کار از جمع شدن باد در شکم او جلوگیری خواهد کرد. بعد از خودن شیر، او را به مدت 20 دقیقه به حالت نشسته نگه دارید تا هواهایی که بلعیده شده به سمت بالای شکم او بیاید و این کار باعث از بین رفتن فشار بر دیافراگم شده و نوزاد شروع به آروغ زدن  می‌کند.

 سکسکه می تواند ناشی از  رفلاکس باشد؟
سکسکه مداوم می‌تواند نشانه ای از رفلاکس معده به مری در نوزاد شما باشد، که یک بیماری شایع و معمولاً موقتی است که در آن نوزادان برخی از محتویات معده خود را به مری بر می‌گردانند، درد دارند و اغلب سکسکه می‌کنند. علائم دیگری که نشان می‌دهد نوزاد شما از رفلاکس رنج می‌برد، شامل بیداری های شبانه و دردناک، رفتاری شبیه به کولیک، درد گرفتن شکم پس از شیردهی و تف کردن می‌باشد. اگر نگران این هستید که نوزاد شما رفلاکس دارد، حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

در اکثر موارد، سکسکه نوزاد شما با تکمیل و شکل گرفتن دستگاه گوارش او، از نظر شدت و تعداد کم خواهد شد.



نان لواش برای دانش آموزان ممنوع!


تغذیه دانش آموزان در امتحانات

 مصرف نان لواش به دلیل نداشتن ویتامین و ایجاد چاقی برای دانش آموزان توصیه نمی‌شود

 

یک متخصص تغذیه با تأکید بر لزوم توجه والدین نسبت به تغذیه فرزندانشان در مدرسه گفت: مصرف نان لواش به دلیل نداشتن هیچگونه ویتامین و ایجاد چاقی، برای دانش آموزان توصیه نمی‌شود.

بیشترین رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموزان در دوران مدرسه شکل گرفته و به‌طور کلی می‌توان گفت 90 درصد رشد مغزی و 70 درصد رشد قدی دانش‌آموزان در طی این دوران انجام می‌گیرد. برای تداوم رشد دانش‌آموزان، تضمین سلامتی و تحرک و شادابی آنها لازم است، تغذیه این قشر از جامعه مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس باید به گروه‌های غذایی اصلی در میان دانش‌آموزان توجه داشت.

 نان و غلات، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها، شیر، لبنیات، میوه و سبزی‌ها در گروه‌های غذایی اصلی دانش‌آموزان حائز اهمیت است و یک گروه متفرقه شامل قند و چربی که چندان مورد تأکید نیست، نیز مورد توجه قرار دارد.

 مصرف انواع نان‌های مختلف هم‌چون سنگک، تافتون و بربری به‌ویژه از نوع سبوس‌دار برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود. همچنین نان لواش سبوس ندارد و خوردن آن هم‌چون مصرف شکر و قند بوده و فرد را دچار چاقی می‌کند؛ ویتامین‌های آن نیز صفر است، بنابراین مصرف آن برای دانش‌آموزان توصیه نمی‌شود.

 والدین از نان‌های بدون جوش‌شیرین برای فرزندان دانش‌آموزان خود استفاده کنند. صفوی با اشاره به اینکه برنج، ماکارونی، رشته، جو و ذرت در گروه نان و غلات جای دارند،‌ افزود: روزانه دانش‌آموزان 6 تا 11 سهم از گروه‌های نان و غلات را لازم دارند.

 30 گرم نان سنگک، یک کف دست نان بربری و یک کفگیر برنج، هرکدام یک واحد یا سهم از گروه نان و غلات به‌شمار می‌رود.


 انواع غلات بوداده مثل ذرت بوداده نیز ارزش غذایی مناسبی برای میان‌وعده دانش‌آموزان دارد، بنابراین مصرف آن برای آنها به‌صورت روزانه توصیه می‌شود.

خروسک در کودکان بیشتر شایع است و از مشخصه های اصلی آن می توان به تنفس صدادار، سرفه مداوم، گرفتگی و خس خس سینه اشاره کرد. در اکثر موارد خروسک را می توان با مراقبت های خانگی درمان کرد اما در برخی موارد ممکن است کودک با مشکلات شدیدتری مواجه شود.
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری دانا ( داناخبر )، دراین مطلب با شایع ترین بیماری در بین کودکان به نام خروسک یا کروپ بیشتر آشنا می شویم:

خروسک چیست؟

آشنایی با خروسک،  بیماری فصل پاییز و زمستان که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند

خروسک که کروپ نیز نامیده می شود، معمولا از یک عفونت ویروسی ناشی شده و باعث التهاب و تنگ شدن مجرای هوای اصلی منتهی به ریه ها می شود.
خروسک در کودکان بیشتر شایع است و معمولا در طول فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار آنها را گرفتار می کند و از مشخصه های اصلی آن می توان به تنفس صدادار، سرفه مداوم، گرفتگی و خس خس سینه اشاره کرد. کودکانی که در زیر سه سالگی به خروسک مبتلا می شوند، شدیدترین علایم را نشان می دهند. 
شاید در ابتدا ابتلا به خروسک ترسناک به نظر برسد اما باید گفت که این یک بیماری خفیف است و با چند روزی استراحت و مراقبت در منزل درمان خواهد شد، این بیماری به ندرت ناراحتی های شدید تنفسی که نیازمند درمان فوری و اورژانسی هستند را باعث می شود.

چه عواملی باعث ابتلا به خروسک می شوند؟

آشنایی با خروسک،  بیماری فصل پاییز و زمستان که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند

بیماری خروسک معمولا چند روز پس از شروع سرماخوردگی رخ می دهد که در اغلب موارد بر اثر ویروس های مشابه رخ می دهد.
این بیماری معمولا در اثر آلودگی ویروسی مجرای هوای فوقانی رخ می دهد. این عفونت باعث بروز التهاب در داخل گلو می شود، که منجر به مشکلات تنفسی و علایمی مانند سرفه، صدای خس خس و گرفتگی صدا را به همراه دارد.
هر چه کودک بزرگتر شود، ریه ها و مجرای هوایی او نیز قوی تر می شوند، در نتیجه احتمال ابتلا به خروسک نیز کاهش پیدا خواهد. تزریق سالانه واکسن آنفولانزا نیز ممکن است از کودکان در برابر بیماری خروسک محافظت کند و احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد.

علایم خروسک

آشنایی با خروسک،  بیماری فصل پاییز و زمستان که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند

علایم خروسک معمولا در اثر باریک و تنگ شدن مجاری هوایی، بروز می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- در ابتدا ممکن است که کودک علایم سرماخوردگی مانند گرفتگی یا آبریزش از بینی طی چند روز را نشان دهد یا تب کند.
- به تدریج مجاری هوایی فوقانی ملتهب و متورم شده و کودک دچار سرفه های خشن، خشک و پارس مانندی می شود.
- اگر مجاری هوایی فوقانی به قدری متورم و ملتهب شوند که به طور نسبی مسدود شوند، تنفس برای کودک بسیار مشکل خواهد شد، که به این حالت کروپ شدید می گویند.
- تنفس با صدای بلند خرخر مانندی همراه خواهد بود.
- کودک تند تند نفس کشیده و پوست در ناحیه شکم و نواحی بین دنده ها، به شدت داخل می روند.
- کودک برای به دست آوردن هوا، به شدت تقلا می کند.
- اطراف دهان کودک به دلیل کمبود اکسیژن رنگ پریده و کبود به نظر می رسد.
نشانه های کروپ یا همان خروسک اغلب در شب و هنگام گریه و بی قراری های کودک تشدید می شود. علاوه بر تاثیر روی مجاری هوایی فوقانی، علل به وجود آورنده خروسک می توانند سبب التهاب مجاری تنفسی تحتانی و بافت ریه شوند.

تشخیص خروسک

آشنایی با خروسک،  بیماری فصل پاییز و زمستان که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند

بعد از بررسی علایم کودک، پزشک در ارتباط با تماس کودک با شخصی که دارای علایمی نظیر سرماخوردگی یا سرفه بوده است، سوال خواهد کرد. به علاوه او وضعیت واکسیناسیون کودک را نیز در خواست خواهد کرد.
معمولا پزشک بر اساس تاریخچه کودک، علایم و معاینات بالینی می تواند خروسک را تشخیص دهد. اگر علایم بسیار شدید یا غیر طبیعی باشند، عکسبرداری و یا سایر روش های آزمایشگاهی به منظور بررسی وجود سایر بیماری های ریه یا حلق نیز درخواست خواهد شد. به ندرت زمانی که کودک دچار اختلال تنفسی شد، باید در بیمارستان بستری شود.

درمان خروسک

آشنایی با خروسک،  بیماری فصل پاییز و زمستان که بیشتر کودکان به آن مبتلا می شوند

بیشتر مواقع خروسک ویروسی خفیف است و با تنفس هوای مرطوب بسیار از علایم آن بهبود می یابتد. یکی از روش های مرطوب کردن هوا استفاده از بخور سرد است. تنفس هوای مرطوب از راه دهان حمله کروپ را برطرف می کند.
از دیگر نکاتی که برای درمان کودک باید در نظر داشته باشید شامل استراحت و آرامش کودک، استفاده از ایبوپروفن و یا استامینوفن برای تسکین نارآرامی، نوشیدن مقادیر کافی آب به منظور جلوگیری از کم آبی و کمک به خروج خلط از مجاری هوایی و استفاده از ابزارهای خاصی که بخار سرد تولید می کنند، زیرا بخار سرد به خروج خلط از مجاری هوایی کمک می کند. گاهی پزشک به منظور کاهش التهاب از کورتون استفاده خواهد کرد.
در موارد نادری ممکن است فرد دچار علایم تنفسی شدید شود که نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت. در این موارد به بیمار اکسیژن، اپی نفرین و کورتون و سایر داروهایی که تنفس را بهبود می بخشند، داده خواهد شد.
کودک مبتلا برای جلوگیری از خفگی باید در شب و هنگام خواب تحت نظر باشد و جداگانه نخوابد. اگر کودک تنفس سریع یا تقلای تنفسی، خرخر یا خواب آلودگی غیرطبیعی دارد یا به نظر برسد که در حال بدتر شدن است، باید سریعا او را نزد پزشک ببرید.

  سرما خوردگی در کودکان را جدی بگیریم 

 

یکی رایج‌ترین بیماری‌ها در زمان تغییر فصل، سرماخوردگی است که بیشتر هم گریبان‌گیر کودکان می‌شود.
 در این مقاله می‌خواهیم کمی با این بیماری و تفاوت آن با آنفلوآنزا آشنا شویم. ویروس آنفلوآنزا سبب تب شدید، سرفه و درد بدن می‌شود و علایم آن شدیدتر از یک سرماخوردگی است و موجب می‌شود کودک بیمار احساس شدیدتری از بیماری داشته باشد. کودکانی که به سرماخوردگی معمولی دچار می‌شوند، آن‌قدر انرژی دارند تا بازی کنند و فعالیت‌های روزانه خود را انجام بدهند، اما کودکانی که مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوند، دیگر قادر به انجام این فعالیت‌ها نیستند و معمولا در رختخواب می‌خوابند.


انتشار سرماخوردگی 
ویروس‌های سرماخوردگی در بینی و گلو هستند و چون بچه‌ها اغلب به چشم‌ها، بینی و دهان‌شان دست می‌زنند و هنگام بازی از وسایل یکدیگر استفاده می‌کنند، می‌توانند میکروب‌ها را منتقل کنند. حتی بسیاری از والدین و مراقبان کودک در تماس با کودکان هستند و از این رو ویروس‌ها به راحتی منتقل می‌شوند. دست دادن، برداشتن اسباب‌بازی‌های آلوده، غذا خوردن و حتی غذا دادن و تعویض پد کودکان، از جمله راه‌های انتقال میکروب‌های بیماری‌زا است. عطسه کردن و سرفه کردن بدون اینکه دستمال در جلوی بینی و دهان باشد، آلوده شدن دست‌ها با آب دهان و بینی و سپس لمس کردن اشیای اطراف و اسباب‌بازی‌ها، از جمله روش‌های انتقال سرماخوردگی است. از آنجایی که ویروس سرماخوردگی به مدت چند ساعت می‌تواند زنده بماند، برداشتن و بازی کردن با اشیایی که آلوده شده‌اند، موجب ابتلا به بیماری می‌شود. والدین با بغل کردن کودکان خود، در حالی که دست‌ها‌ی‌شان آلوده به ویروس آب بینی و آب دهان است، ممکن است بیماری را به کودک خود منتقل کنند.
 بعضی از ویروس‌ها هم ممکن است از راه هوا زمانی که فرد آلوده در هوا عطسه و سرفه می‌کند و ویروس در هوا پخش شده است، به کودکان منتقل شده و موجب بیماری در آنها شود.


زمان مراجعه به دکتر
کودکان کمتر از سه ماه، با گرفتگی بینی به سختی نفس می‌کشند و غذا دادن به آنها مشکل می‌شود. کودکان خود را نزد پزشک ببرید اگر:

  • دچار اشکال در تنفس شد.
  • اشتها به خوردن غذا نداشت و یا استفراغ می‌کرد.
  • تب داشت و دمای بدن او از 5/38 درجه سانتی‌گراد و یا بالاتر بود.

سرماخوردگی در کودکان
چرا کودکان زیاد سرما می‌خورند؟

می‌دانیم که سرماخوردگی به وسیله ویروسی ایجاد می‌شود که بینی، گلو و سینوس‌ها را مبتلا می‌کند. ویروس‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که موجب بیماری در انسان‌ها می‌شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان سرما می‌خورند. قبل از اینکه آنها به سن دو سالگی برسند، شاید 8 تا 10 بار در سال دچار سرماخوردگی ‌شوند. در فصل پاییز و زمستان سرماخوردگی بیشتر است، چرا که بچه‌ها بیشتر در خانه و کنار یکدیگر هستند. به همین علت احتمال انتقال بیماری از یک کودک به دیگران بیشتر است. همچنین به دلیل تکامل نداشتن سیستم ایمنی کودکان بیشتر سرما می‌خورند. احتمال اینکه کودکان سرماخوردگی را از والدین و سایر خواهر و برادران و مراقبان خود بگیرند، بیشتر است. وقتی کودک به دفعات زیاد دچار سرماخوردگی می‌شود، این نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی او نیست و نشان دهنده این است که کودک در معرض ویروس‌های زیادی قرار گرفته است و فقط زمانی که سرماخوردگی موجب بروز سایر مشکلات در کودک شود، باید کمی نگران شد.


سرماخوردگی یا مشکلات جدی‌تر؟
علایم شایع سرماخوردگی، آبریزش بینی، احتقان یا کیپ شدن بینی، سرفه، عطسه و کمی گلو درد است. بعضی از بچه‌ها نیز اشتهایی برای خوردن ندارند، دچار سردرد می‌شوند یا کمی بیشتر از معمول احساس خستگی می‌کنند.سرماخوردگی گاهی باعث بروز تب می‌شود، اما درجه تب زیاد بالا نیست. سرماخوردگی معمولا یک هفته طول می‌کشد اما گاهی ممکن است تا دو هفته هم به طول بینجامد. بعضی از ویروس‌های دستگاه تنفس که موجب بروز سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند علایم جدی‌تری در نوزادان و کودکان کوچک ایجاد کنند. بنابراین، سرفه‌های صدادار، تنفس صدادار و گاهی سرفه شبیه پارس، التهاب مجاری تنفس، اشکال در تنفس، زخم چشم‌ها، زخم گلو‌ و تورم غدد لنفاوی گردن ممکن است از علایم دیگر باشد. در صورتی که این علایم در کودکان دیده شد، باید فورا نزد پزشک یا اورژانس رفت:

  • تنفس سریع و تند و یا نفس کشیدن با سختی.
  •  کبودی لب‌ها.
  • سرفه بسیار بد و یا تهوع و استفراغ به همراه پریدن مکرر غذا در گلو.

این علایم ممکن است نشان دهنده ذات‌الریه یا عفونت ریه در کودکان باشد. در این صورت، مجاری هوایی عفونی شده و ممکن است نیاز به درمان‌های جدی باشد. در صورت عفونت گوش میانی، کودک خود را سریع نزد پزشک ببرید. تب بالا، مخصوصا اگر تب چند روز بعد از شروع سرماخوردگی ایجاد شد، گوش درد، استفراغ و ترشح از گوش ممکن است علامت عفونت گوش باشد. این علایم عبارتند از:

  • تب شدید مخصوصا اگر چند روز بعد از شروع سرماخوردگی ایجاد شود.
  •  گوش درد
  • خس‌خس سینه
  • استفراغ
  • ترشح از گوش

همچنین در صورتی که چشم‌های کودک، زمانی که از خواب بیدار می‌شود ترشح زردرنگ داشت یا دچار قرمزی چشم بود، حتما باید او را نزد پزشک ببرید، چون این علایم ممکن است نشان دهنده عفونت چشم‌ها باشد و باید درمان شود. اگر کودک بیش از حد معمول می‌خوابد و یا از غذا خوردن و بازی کردن طفره می‌رود و یا بیشتر اوقات از بینی او ترشحاتی خارج می‌شود و یا بیماری‌اش بیش از دو هفته طول کشید، باید حتما او را نزد پزشک ببرید.

درمان:آنچه والدین باید انجام دهند

  •   سرماخوردگی درمان خاصی ندارد و خودبه‌خود خوب می‌شود.
  •  تا جایی که ممکن است، کودک را در وضعیت راحت قرار دهید. اگر نمی‌خواهد غذا بخورد، به او بیشتر مایعات بدهید و در وعده‌های کم اما به دفعات به او غذا بدهید.
  •  داروهای بدون نسخه که در داروخانه‌ها موجود است؛ هرگز نباید به کودکان زیر سه سال داده شود. قبل از دادن گونه دارو به کودک، حتما با پزشک مشورت کنید. قبل از دادن دارو هم برچسب روی داروها و دستور مصرف آن را به دقت بخوانید.
  •  سرفه به تخلیه ترشحات ریه کمک می‌کند. اگر سرفه‌ها پیایی و خشک است و مانع از خوابیدن کودک می‌شود، داروی دکسترومتورفان با دستور پزشک کمک کننده است.
  •     داروهای ضداحتقان و ضدحساسیت روی سرفه تاثیری ندارد، بنابراین بدون دستور پزشک از آنها استفاده  نکنید.
  •  در صورتی که ترشحات بینی کودک مانع از تنفس و یا غذا خوردن او می‌شود، با یک ساکشن کوچک این ترشحات را از بینی او تخلیه کنید. از قطره‌های بینی هم می‌توانید برای رقیق کردن ترشحات بینی استفاده کنید.
  •  استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا در اتاق کودک بسیار مفید است و از خشک شدن ترشحات بینی جلوگیری می‌کند. نکته مهم در استفاده از مرطوب کننده‌های محیط آن است که برای جلوگیری از انتقال آلودگی باید حتما تمیز شوند.
  •  والدین توجه داشته باشند که نباید بیش از دو تا سه روز از قطره‌های بینی برای کاهش و یا تخلیه ترشحات بینی استفاده کرد، چون احتقان بینی بدتر می‌شود.
  •  دمای بدن کودک را کنترل کنید. برای کاهش درد و  یا تب کودکی که دمای بدن او بیش از 5/38 درجه سانتی‌گراد است، با نظر پزشک از استامینوفن استفاده کنید. ایبوپرفن تنها در کودکان بالای شش ماه استفاده می‌شود.
  •  توجه کنید که سرماخوردگی هرگز با آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها تنها زمانی در کودکان استفاده می‌شوند که عوارض سرماخوردگی در نتیجه باکتری‌ها ایجاد شده باشد. مثل زمانی که کودک دچار پنومونی یا گوش درد شده است.
  •  کودکان زمانی می‌توانند به فعالیت روزمره، مدرسه و بازی‌های خود ادامه دهند که کاملا خوب شده باشند. اگر هنوز تب دارند باید حتما در خانه استراحت کنند.
  •   در زمستان، در صورتی که کودکان کاملا بهبود یافته باشند، می‌توانند در خارج از خانه بازی کنند.

پیشگیری: آنچه والدین باید انجام دهند

  • کودکان زیر سه ماه را دور از افرادی که سرما خورده‌اند نگهداری کنید.
  • واکسیناسیون کودکان را به طور کامل انجام دهید. اگر چه واکسیناسیون از سرماخوردگی کودکان جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند از عوارض آن مانند عفونت‌های باکتریایی گوش و ریه بکاهد.
  • شستن صحیح دست‌ها یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش انتشار سرماخوردگی است.
  • بعد از سرفه، عطسه و یا تمیز کردن بینی، حتما دست‌های‌تان را بشویید. بعد از تماس مستقیم یا دست دادن با افرادی که سرما خورده‌اند، نیز دست‌های‌تان را خوب بشویید، سپس کودک را بغل کنید و به او غذا بدهید.
  •   وقتی آب و صابون در دسترس ندارید، با الکل یا یک ماده ضدعفونی کننده، دست‌های‌تان را پاک کنید.
  •  به کودکان خود آموزش دهید برای پیشگیری از انتقال عفونت و سرماخوردگی حتما باید موقع عطسه و سرفه و تمیز کردن بینی، دستمال مخصوص داشته باشند و دستمال آلوده خود را در سطل زباله قرار دهند و دست‌های‌شان را با آب و صابون خوب بشویند.
  •  هیچ‌گاه اجازه ندهید کودک‌تان با اسباب‌بازی کودکی که سرما خورده است به طور مشترک بازی کند.
  •  در صورتی که پرستار از کودک‌تان مراقبت می‌کند و شما بیرون از خانه شاغل هستید، درباره همه علایم و نشانه‌های سرماخوردگی از او سوال کنید تا بتوانید در غیاب او از همه چیز مطلع بوده و اقدام لازم را انجام دهید.
  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایران

بیماری‌های پاییزی آمدند


 

سرماخوردگی, سینوزیت, فصل پاییز

هرچند که بیمار شدن ربطی به روز، ماه و فصل خاصی ندارد، اما برخی بیماری‌ها در فصل‌های خاصی از سال شیوع بیشتری دارند. پاییز هم از این موضوع مستثنی نیست و این فصل زیبا هم بیماری‌های خاص خودش را دارد.

سرماخوردگی، سینوزیت، آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی از بیماری‌های شایع در فصل پاییز هستند. در همین رابطه پزشکان با اشاره به شیوع بیماری‌های ویروسی در فصل پاییز هشدار می‌دهند که این بیماری‌ها به شدت واگیردار بوده و بیشتر در میان دانش‌آموزان که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود.

علائم سرماخوردگی به دو صورت تنفسی و گوارشی بروز می‌کند و گاهی اوقات هم سیستم تنفسی و هم گوارشی را با هم درگیر می‌کند. دل‌درد، اسهال و استفراغ از علائم گوارشی و سرفه، تنگی‌نفس و تب و لرز از علائم تنفسی این بیماری ویروسی است.

جالب است بدانید این بیماری به شدت واگیردار است و از طریق هوا، آب و غذا به فرد دیگری منتقل می‌شود.

البته جای نگرانی نیست چراکه این بیماری ویروسی خطرناک نیست و با استراحت کافی در منزل و خوردن غذاهای گرم مانند انواع سوپ‌های مقوی بهبود می‌یابد. البته در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد، نیاز به معاینه پزشک و درمان دارویی است.

آنفلوآنزا نیز نوع دیگری از عفونت‌های تنفسی است که با تب و دردهای عضلانی شدید همراه است و به آن سرماخوردگی حاد عفونی هم گفته می‌شود.
آنفلوآنزا با تب و لرز شدید همراه است و از یک سرماخوردگی ساده به سرماخوردگی شدید تبدیل می‌شود. معمولا در ماه‌های آبان و آذر احتمال ابتلای فرد به آنفلوآنزا بسیار زیاد است

البته اگر فکر می‌کنید که هوای سرد باعث می‌شود بیشتر در معرض سرماخوردگی یا آنفلوآنزا قرار بگیرید، در اشتباه هستید. بر اساس تحقیقات انجام شده واقعیت این است که گرچه سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل زمستان شیوع بیشتری دارند، اما این امر بیشتر ناشی از محبوس‌شدن در فضاهای بسته است. ویروس‌ها در هوای خشک، گرم و محیط‌های بسته که هوا به خوبی در آن جریان ندارد، بیشتر پخش می‌شوند و احتمال تماس مستقیم با میکروب‌ها بیشتر است. به علاوه سیستم‌های گرماده، مخاط را که دفاع طبیعی بدن در مقابل ویروس‌هاست، خشک می‌کند.

برخی نیز به اشتباه معتقدند که موی خیس و قرار گرفتن در معرض هوای سرد بعد از حمام سبب بروز سرماخوردگی می‌شود، اما واقعیت این است که هر چند چاییدن در صورتی که احساس ضعف هم می‌کنید، ممکن است مقاومت بدن شما را کم کند، اما فقط در صورتی مبتلا به این بیماری می‌شوید که با ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا تماس پیدا کنید. در حقیقت اگر بیمار هستید کمی هوای تازه می‌تواند شما را سر حال بیاورد.

باور اشتباه دیگر این است که تب خفیف را باید با آسپیرین یا استامینوفن درمان کرد. تب خفیف، روش بدن برای مقابله با ویروس‌هاست. به علاوه تب خفیف به گردش پادتن‌ها در سراسر بدن کمک می‌کند.

به گفته پژوهشگران، عامل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و به این ترتیب برای برخورداری از دستگاه ایمنی قوی‌تر به ویژه در فصل زمستان، باید روزانه آنتی‌اکسیدان‌های حاوی ویتامین‌های A ، C و E مصرف شود.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، خواب کافی، کنترل استرس و انجام ورزش، بدن را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

آلرژی پاییزی
آلرژی افراد نسبت به گرده گیاهان در فصل پاییز تشدید می‌شود، اما بروز بیماری‌های آسم و آلرژی در این فصل نگران‌کننده نیست و در اکثر موارد، با اتمام فصل، کاملا بهبود پیدا می‌کنند.
آب‌ریزش و خارش بینی، عطسه و در حالت شدید، تنگی نفس از مهم‌ترین علایم بروز آلرژی در این فصل است

دکتر علیرضا ملکوتی، عضو انجمن گوش، حلق و بینی ایران در این باره می‌گوید:
«مصرف خودسرانه و بی‌رویه داروی آنتی‌هیستامین هنگام آلرژی پاییزی، باعث مقاومت دارویی می‌شود.

آلرژی پاییزی اگر منحصر به ایجاد علائم در بینی و سینوس باشد، باید بیمار به متخصص گوش، گلو و بینی مراجعه کند. پزشک با علائمی که از بیمار می‌گیرد، معمولا از داروهای استنشاقی موضعی (مثل اسپری بینی) استفاده می‌کند. درمان آلرژی پاییزی به کمک داروهای استنشاقی کوتاه‌مدت است و حدود سه هفته طول می‌کشد. اگر علائم فرد مبتلا کاهش یافت، می‌تواند با توجه به توصیه پزشک استفاده از آن را قطع کند.

این‌که گفته می‌شود داروهای استنشاقی نباید به علت داشتن کورتون مصرف شوند، درست است، اما مصرف آنها در زمان کوتاه و مقطعی و البته با تجویز پزشک، عارضه‌ای در پی ندارد.

در واقع آلرژی یک بیماری روشن و خاموش است، یعنی گاهی اوقات علائم آن روشن است و گاهی اوقات خاموش، که در هنگام روشن‌شدن آن، مصرف داروهای استنشاقی و برخی آنتی‌هیستامین‌ها به مقدار محدود می‌تواند این علائم را کاهش دهد. البته توصیه می‌شود آنتی‌هیستامین‌های جدید مصرف شوند، چراکه خواب‌آلودگی آنها کمتر است و توصیه می‌شود افراد، هنگام عصر آن را مصرف کنند تا اگر خواب آلودگی هم دارد، در شب ظاهر شود.»

سرماخوردگی, سینوزیت, فصل پاییز

افسردگی پاییزی یا افسردگی فصلی
با آغاز فصل پاییز و کوتاه طول روزها و کاهش تابش نور خورشید، برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند. افراد مبتلا به این اختلال روحی تمایل پیدا می‌کنند که بیشتر بخوابند و پرخوری کنند. آن‌ها ممکن است احساس خستگی مفرط داشته باشند و از طرفی هم قادر نیستند برنامه منظم خود را انجام دهند.

در واقع کاهش نور خورشید منجر به افزایش ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این امر نیز احساس خواب‌آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد. وقتی فصل بهار می‌رسد، این علائم به تدریج از بین می‌روند. پزشکان معتقدند این اختلال، یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص و درمان دارد.

برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند که البته در زنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد که از سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود.

دکتر صادقی، روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره می‌گوید:
«بیشتر افراد مبتلا به افسردگی فصلی اذعان دارند که در نیمه دوم سال و گاهی در روزهای ابری بدخلق شده و خسته و خواب‌آلود هستند، پرخوری می‌کنند و چاق می‌شوند و توانایی فعالیت آن‌ها کم می‌شود. در حالی که در نیمه اول سال این گونه نیست و این فرآیند هر سال برای آن‌ها تکرار می‌شود.

درمان این بیماری شامل نوردرمانی و تجویز دارو برای اصلاح اختلال ترشحات مغزی است، یعنی در محیط خانه یا کار بیماران باید یک منبع نور با شدت خاص قرار بگیرد که فضای اتاق را مانند یک روز آفتابی، روشن کند. البته گاهی اوقات روان‌درمانی هم صورت می‌گیرد و اگر امکان عملی وجود داشته باشد بهتر است بیمار به مناطق گرم و آفتابی مثل جنوب کشور خودمان مهاجرت کند.»


نرم افزار موبایلی آپارات کودککودکان، میهمان جشن کارتون‌های آپارات
دانلودنسخه اندروید
دانلودنسخه ویندوز

نتایج ویدیوهای السا 

 
نرم افزار موبایلی آپارات کودککودکان، میهمان جشن کارتون‌های آپارات
دانلودنسخه اندروید
دانلودنسخه ویندوز

نتایج ویدیوهای کلاه قرمزی 




 
نرم افزار موبایلی آپارات کودککودکان، میهمان جشن کارتون‌های آپارات
دانلودنسخه اندروید
دانلودنسخه ویندوز

نتایج ویدیوهای پلنگ صورتی 



 

نتایج ویدیوهای باب اسفنجی 


 


 ویدیوهای دسته بندی کودک

درگفت‌وگو با یک روان شناس کودک تشریح شد

کودکان امروز باهوش‌تر از کودکان دیروزند؟

» سرویس: اجتماعی - رفاهی و خانواده
1418627410734_29682.jpg

یک روان شناس کودک عنوان کرد: در حال حاضر دو واژه "تک فرزندی" و "فرزندسالاری" از چالش‌های مهم تربیت کودکان هستند که باعث دگرگونی فرآیندهای تربیتی والدین شده‌اند.

مهدی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کودکان امروز را «بردگان دیروز»، «عروسکان امروز» و یا به عبارتی «فراموش شدگان امروز» و «گم شدگان فردا» دانست و گفت: با شیوه تربیتی که درحال حاضر والدین اتخاذ کرده‌اند در آینده با نسلی سردرگم و فاقد مسئولیت پذیری مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر بسیاری از افراد گمان می‌کنند کودکان امروز باهوش تر از کودکان دیروز هستند درحالیکه این تصور کاملا غلط است، کودکان امروز تنها افرادی هستند که با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه‌اند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع دچار سردرگمی اطلاعات شده و شاهد بهم ریختگی حوزه روانی آنان می شویم.

این روانشناس کودک در ادامه ضمن اشاره به نوع صحبت کردن کودکان امروزی، اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم که کودکان حرف‌هایی را زده یا از کلماتی در صحبت‌های روز مرده خود استفاده کرده و مسائلی را عنوان می کنند که در بسیاری از مواقع موجب شگفتی اطرافیانشان می‌شود و در چنین شرایطی آنها گمان می‌کنند این کودکان چقدر باهوش تر از نسل‌های پیشین خود هستند در حالیکه این مسئله فقط به دلیل حجم بالای اطلاعات دریافتی آنان است.

بیاتی افزود: والدین به علت آنکه دچار توهم هوش در فرزندان خود شده و از طرف دیگر به منظور جبران نداشته‌ها و عقده‌های دوران کودکی خود، فرزندانشان را به کلاسهای متعدد و تحمل فشارهایی بیش از حد توانشان مجبور می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه این رفتارها باعث فاصله گرفتن کودکان از دوره کودکی می‌شود عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه آنچه در جامعه ما به شدت در حال افزایش بوده مسئله "خودفراموشی" است؛ به طوریکه افراد از لحظه خود لذت نبرده و حتی کودکانشان را نیز برای جبران نداشته‌هایشان درگیر پروسه هایی سخت چون ثبت نام در کلاس‌های متعدد و... می کنند.

این روان شناس همچنان اظهار کرد: والدین نباید دائما با ارائه وعده‌های توخالی از آینده‌ای که ممکن است هیچ گاه به وقوع نرسد کودکی فرزندان خود را نابود کنند بلکه باید بدانند فرآیند تربیت کودکان موفق به گونه‌ای است که باید به آنها یاد داد برای آنکه بتوانند از آینده خود لذت برده و فرد موفقی شوند باید از داشته‌های حال حاضر خود نیز نهایت بهره را برده و احساس شادی و لذت کنند.

بیاتی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه کودکان امروز مانند عروسک‌های خیمه شب بازی در دست والدینشان هستند که دائما در حال جبران نیازها و عقده‌های دوران کودکی والدین خود اند زیرا والدینی که خود در گذشته‌شان چون بردگانی مطیع والدین و حرف گوش کن بوده و نمی‌توانستند ابراز وجود کنند امروز نیز که نقش‌های پدر و مادری را به عهده گرفته‌اند نوع دیگری از تحمیل را به کودکانشان وارد می کنند.

وی افزود: در حال حاضر والدین کودکان را تبدیل به وسیله "پز اجتماعی" خود کرده‌اند و در چنین شرایطی با توجه به آنکه این کودکان دائما در معرض انواع توجه قرار گرفته و به تمامی نیازهایشان پاسخ داده می شود دچار "خودبزرگ بینی کاذب" شده و تصور می کنند بسیار توانمند و موفق هستند و با کمترین اراده می‌توانند به همه خواسته های خود برسند؛ این طرز تفکر باعث می‌شود در آینده با مشکلات زیادی مواجه شده و توانایی مقابله با واقعیتهای اجتماعی را نداشته و دچار گم گشتگی روانی شوند.

این روان شناس کودک در ادامه با اشاره به سرعت بسیار زیاد رشد تکنولوژی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به سرعت بسیار زیاد رشد تکنولوژی در دنیا باید بدانیم روش‌های تربیتی که اکنون در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی کشور مورد استفاده‌اند به هیچ عنوان پاسخگو نیاز کودکان نیستند، بلکه با این آموزش‌ها تنها کودکان را سرگرم فعالیت‌های واهی و بیهوده می کنیم که باعث دور شدن آنها از فضای واقعیتهای اجتماعی و عدم لذت از زندگی می‌شود.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان آنکه در چنین شرایطی چه طور می‌توان آینده کشور را به دست این کودکان بی مسئولیت، لوس و ناتوان سپرد، گفت: کودکانی که هیچ گاه مسئولیت پذیری را یاد نگرفته‌اند و تنها تبدیل به وسیله‌ای برای پز اجتماعی والدینشان شده و چون عروسک‌های خیمه شب بازی در دست والدینشان هستند نه تنها در آینده متحمل آسیب‌های جدی خواهند شد بلکه آسیب‌های اجتماعی زیادی را نیز به بدنه اجتماع وارد خواهند کرد.

بیاتی در ادامه مهمترین شکل مسئولیت پذیری را بر عهده گرفتن وظایف متعدد متناسب با گروه سنی خود کودک دانست و تصریح کرد: برای مثال برای اینکه بتوانیم یک کودک سه ساله را مسئولیت پذیر تربیت کنیم باید به او یاد بدهیم که جورابهایش را خودش بپوشد یا خودش لباسهایش را انتخاب کرده و یا جمع آوری کند و همچنین آنکه کودک باید یاد بگیرد زمانی که با دوستش درگیر شد خودش باید از حق خودش دفاع کند نه اینکه برای گرفتن حق خود متوسل به والدین، مربیان و غیره شود.

وی ادامه داد: کودک سه ساله نباید در کلاسهای رسمی حاضر شود به طوری که در همه دنیا نیز فعالیت‌های رسمی برای کودکان (صفر تا 11 سالگی) ممنوع است و حتی مطالب آکادمیک نیز باید از طریق فضاهای غیر آکادمیک به آنها ارائه شود.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان اینکه والدینی که فشارهای زیادی را به کودکان خود وارد می‌کنند اغلب خود دچار مشکلات رفتاری چون استرس و تنش‌های روانی هستند گفت: نباید گمان کنیم که کودکی که در پنج سالگی به سه کلاس آموزشی رفته و یا دو زبان زنده دنیا را فرا گرفته است موفق بوده زیرا موفقیت اصلا به این معنا نیست بلکه موفقیت یعنی توانایی استفاده از دارایی‌های خود در لحظه و لذت بردن از حال.

بیاتی ادامه داد:‌انسان موفق کسی است که تعادل روانی داشته و از داشته‌های خود نهایت لذت را ببرد. در چنین شرایطی والدین نیز باید یاد بگیرند که نیازی نیست کودکانشان حتما در مدرسه نمره 20 کلاس را از آن خود کنند این در حالی است که بیش از 80 درصد والدین در ایران فشارهای زیادی را برای درس خواندن و افزایش ساعات مطالعه دروس مدرسه‌ای به کودکان خود وارد می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ ترس از آینده و دادن وعده‌هایی از آینده نامعلوم به کودکان بسیار اشتباه است و تنها باعث بهم ریختگی حوزه روانی آنها خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم که کودکان 4 تا 5 ساله در مدارس یا مهدکودک با چکش‌ها یا دریل‌های واقعی کار می‌کنند اما در ایران با وجود آنکه همه وسایل پلاستیکی است بازهم والدین نگرانند مبادا آسیبی به کودکشان برسد به همین دلیل است که ما در حال حاضر در ساخت یک پراید با مشکلات زیادی مواجهیم اما سایر کشورهای جهان به روزترین اتومبیل‌های دنیا را می‌سازند.

این روانشناس در پایان عنوان کرد: در کشور شاهد پیشرفت علمی، صنعتی و غیره نخواهیم بود مگر آنکه به دوران کودکی و روش‌های تربیتی این دوره اهمیت داده و روش‌های غلط خود را اصلاح کنیم.

درگفت‌وگو با یک روان شناس کودک تشریح شد

کودکان امروز باهوش‌تر از کودکان دیروزند؟

» سرویس: اجتماعی - رفاهی و خانواده
1418627410734_29682.jpg

یک روان شناس کودک عنوان کرد: در حال حاضر دو واژه "تک فرزندی" و "فرزندسالاری" از چالش‌های مهم تربیت کودکان هستند که باعث دگرگونی فرآیندهای تربیتی والدین شده‌اند.

مهدی بیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کودکان امروز را «بردگان دیروز»، «عروسکان امروز» و یا به عبارتی «فراموش شدگان امروز» و «گم شدگان فردا» دانست و گفت: با شیوه تربیتی که درحال حاضر والدین اتخاذ کرده‌اند در آینده با نسلی سردرگم و فاقد مسئولیت پذیری مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر بسیاری از افراد گمان می‌کنند کودکان امروز باهوش تر از کودکان دیروز هستند درحالیکه این تصور کاملا غلط است، کودکان امروز تنها افرادی هستند که با حجم وسیعی از اطلاعات مواجه‌اند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع دچار سردرگمی اطلاعات شده و شاهد بهم ریختگی حوزه روانی آنان می شویم.

این روانشناس کودک در ادامه ضمن اشاره به نوع صحبت کردن کودکان امروزی، اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم که کودکان حرف‌هایی را زده یا از کلماتی در صحبت‌های روز مرده خود استفاده کرده و مسائلی را عنوان می کنند که در بسیاری از مواقع موجب شگفتی اطرافیانشان می‌شود و در چنین شرایطی آنها گمان می‌کنند این کودکان چقدر باهوش تر از نسل‌های پیشین خود هستند در حالیکه این مسئله فقط به دلیل حجم بالای اطلاعات دریافتی آنان است.

بیاتی افزود: والدین به علت آنکه دچار توهم هوش در فرزندان خود شده و از طرف دیگر به منظور جبران نداشته‌ها و عقده‌های دوران کودکی خود، فرزندانشان را به کلاسهای متعدد و تحمل فشارهایی بیش از حد توانشان مجبور می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه این رفتارها باعث فاصله گرفتن کودکان از دوره کودکی می‌شود عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه آنچه در جامعه ما به شدت در حال افزایش بوده مسئله "خودفراموشی" است؛ به طوریکه افراد از لحظه خود لذت نبرده و حتی کودکانشان را نیز برای جبران نداشته‌هایشان درگیر پروسه هایی سخت چون ثبت نام در کلاس‌های متعدد و... می کنند.

این روان شناس همچنان اظهار کرد: والدین نباید دائما با ارائه وعده‌های توخالی از آینده‌ای که ممکن است هیچ گاه به وقوع نرسد کودکی فرزندان خود را نابود کنند بلکه باید بدانند فرآیند تربیت کودکان موفق به گونه‌ای است که باید به آنها یاد داد برای آنکه بتوانند از آینده خود لذت برده و فرد موفقی شوند باید از داشته‌های حال حاضر خود نیز نهایت بهره را برده و احساس شادی و لذت کنند.

بیاتی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه کودکان امروز مانند عروسک‌های خیمه شب بازی در دست والدینشان هستند که دائما در حال جبران نیازها و عقده‌های دوران کودکی والدین خود اند زیرا والدینی که خود در گذشته‌شان چون بردگانی مطیع والدین و حرف گوش کن بوده و نمی‌توانستند ابراز وجود کنند امروز نیز که نقش‌های پدر و مادری را به عهده گرفته‌اند نوع دیگری از تحمیل را به کودکانشان وارد می کنند.

وی افزود: در حال حاضر والدین کودکان را تبدیل به وسیله "پز اجتماعی" خود کرده‌اند و در چنین شرایطی با توجه به آنکه این کودکان دائما در معرض انواع توجه قرار گرفته و به تمامی نیازهایشان پاسخ داده می شود دچار "خودبزرگ بینی کاذب" شده و تصور می کنند بسیار توانمند و موفق هستند و با کمترین اراده می‌توانند به همه خواسته های خود برسند؛ این طرز تفکر باعث می‌شود در آینده با مشکلات زیادی مواجه شده و توانایی مقابله با واقعیتهای اجتماعی را نداشته و دچار گم گشتگی روانی شوند.

این روان شناس کودک در ادامه با اشاره به سرعت بسیار زیاد رشد تکنولوژی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به سرعت بسیار زیاد رشد تکنولوژی در دنیا باید بدانیم روش‌های تربیتی که اکنون در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی کشور مورد استفاده‌اند به هیچ عنوان پاسخگو نیاز کودکان نیستند، بلکه با این آموزش‌ها تنها کودکان را سرگرم فعالیت‌های واهی و بیهوده می کنیم که باعث دور شدن آنها از فضای واقعیتهای اجتماعی و عدم لذت از زندگی می‌شود.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان آنکه در چنین شرایطی چه طور می‌توان آینده کشور را به دست این کودکان بی مسئولیت، لوس و ناتوان سپرد، گفت: کودکانی که هیچ گاه مسئولیت پذیری را یاد نگرفته‌اند و تنها تبدیل به وسیله‌ای برای پز اجتماعی والدینشان شده و چون عروسک‌های خیمه شب بازی در دست والدینشان هستند نه تنها در آینده متحمل آسیب‌های جدی خواهند شد بلکه آسیب‌های اجتماعی زیادی را نیز به بدنه اجتماع وارد خواهند کرد.

بیاتی در ادامه مهمترین شکل مسئولیت پذیری را بر عهده گرفتن وظایف متعدد متناسب با گروه سنی خود کودک دانست و تصریح کرد: برای مثال برای اینکه بتوانیم یک کودک سه ساله را مسئولیت پذیر تربیت کنیم باید به او یاد بدهیم که جورابهایش را خودش بپوشد یا خودش لباسهایش را انتخاب کرده و یا جمع آوری کند و همچنین آنکه کودک باید یاد بگیرد زمانی که با دوستش درگیر شد خودش باید از حق خودش دفاع کند نه اینکه برای گرفتن حق خود متوسل به والدین، مربیان و غیره شود.

وی ادامه داد: کودک سه ساله نباید در کلاسهای رسمی حاضر شود به طوری که در همه دنیا نیز فعالیت‌های رسمی برای کودکان (صفر تا 11 سالگی) ممنوع است و حتی مطالب آکادمیک نیز باید از طریق فضاهای غیر آکادمیک به آنها ارائه شود.

این روانشناس در ادامه ضمن بیان اینکه والدینی که فشارهای زیادی را به کودکان خود وارد می‌کنند اغلب خود دچار مشکلات رفتاری چون استرس و تنش‌های روانی هستند گفت: نباید گمان کنیم که کودکی که در پنج سالگی به سه کلاس آموزشی رفته و یا دو زبان زنده دنیا را فرا گرفته است موفق بوده زیرا موفقیت اصلا به این معنا نیست بلکه موفقیت یعنی توانایی استفاده از دارایی‌های خود در لحظه و لذت بردن از حال.

بیاتی ادامه داد:‌انسان موفق کسی است که تعادل روانی داشته و از داشته‌های خود نهایت لذت را ببرد. در چنین شرایطی والدین نیز باید یاد بگیرند که نیازی نیست کودکانشان حتما در مدرسه نمره 20 کلاس را از آن خود کنند این در حالی است که بیش از 80 درصد والدین در ایران فشارهای زیادی را برای درس خواندن و افزایش ساعات مطالعه دروس مدرسه‌ای به کودکان خود وارد می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ ترس از آینده و دادن وعده‌هایی از آینده نامعلوم به کودکان بسیار اشتباه است و تنها باعث بهم ریختگی حوزه روانی آنها خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم که کودکان 4 تا 5 ساله در مدارس یا مهدکودک با چکش‌ها یا دریل‌های واقعی کار می‌کنند اما در ایران با وجود آنکه همه وسایل پلاستیکی است بازهم والدین نگرانند مبادا آسیبی به کودکشان برسد به همین دلیل است که ما در حال حاضر در ساخت یک پراید با مشکلات زیادی مواجهیم اما سایر کشورهای جهان به روزترین اتومبیل‌های دنیا را می‌سازند.

این روانشناس در پایان عنوان کرد: در کشور شاهد پیشرفت علمی، صنعتی و غیره نخواهیم بود مگر آنکه به دوران کودکی و روش‌های تربیتی این دوره اهمیت داده و روش‌های غلط خود را اصلاح کنیم.

مجموعه شعر کودک ونوجوان با موضوع محرم

محرم ”

صدای طبل و زنجیر
می آید از خیابان
غمی نشسته امشب
به قلب پیر و جوان

صدای واحسینا
پیچیده در هر کجا
زنده شده دوباره
خاطره ی کربلا

گردیده یک عالمی
در سوگ او سیه پوش
مردم همه عزادار
با اشک و غم هم آغوش

آمد محرمُ باز
صدای اشک و ناله
روئیده در کربلا
گل های سرخ لاله

شاعر : اکرم خیبری

————————————————

” حضرت زینب ( س ) ”

زینب که بوده ؟
دختر زهرا
بوده پرستار
در دشتُ صحرا

زینب که بوده ؟
یار یتیمان
اُسوه ی صبرُ
مظهر ایمان

زینب که بوده ؟
معنای یک زن
آتش زده او
بر قلب دشمن

زینب که بوده ؟
برای جهان
نوری خدائی
نوری زیزدان

شاعر : اکرم خیبری

———————————–

” حضرت ابوالفضل ( ع ) ”

تو دشمنی با کافران
تو شیر مرد کربلا
توئی که تنها رفته ای
میان موج نیزه ها

توئی که با شجاعتت
دادی به ما درس وفا
دستت جدا شد فکر تو
بوده کنار خیمه ها

همیشه قطره های آب
شرمنده اند برای تو
توئی که آسمان شده
فرشی به زیر پای تو

آقای من تو رفته ای
بعدش به سوی آسمان
آقا ابوالفضلم ( ع ) نرو
در قلب من آقا بمان

شاعر : اکرم خیبری ارسال شده توسط خود ایشان

 

برای علی اصغر

کودکی که پر کشید و رفت

خالی است جای کوچکش

خاک کربلا همیشه ماند

تشنه‌ی صدای کوچکش

داشت غربتی همیشگی

چشم آشنای کوچکش

توی ذهن کربلا هنوز

مانده ردّپای کوچکش

حرف‌های او بزرگ بود

مثل دست‌های کوچکش

ناخدای قلب‌های ماست

قلب با خدای کوچکش

برگرفته از کتاب بهار ماندنی / سروده یحیی علوی فرد

دختر کربلا

یک لحظه ببند چشم خود را
تا قصه ای آشنا ببیند
پایان قشنگ کربلا را
از دختر کربلا ببینی
پس خوب ببین که دختر آنجاست
بالای سر پدر نشست
از لرزش شانه هاش پیداست
بغضی که به حنجرش شکسته
گقتی که چقدر کوچک است او
افتاده به خاک از غم و درد
ای کاش کسی می آمد او را
از روی زمین بلند می کرد
حالا تو ببین ادامه اش را
پایان قشنگ قصه اینجاست
او نیز ادامه حسین است
دیدی که خودش چگونه برخاست
برخاست به جنگ دشمنان رفت
این بار خودش بدون بابا
برخاست به دیگران بگوید
فریاد بلند کربلا را
ماهنامه انتظار نوجوان / بهمن

شاید

گل می کند در خیالم فکری که شاید محال است
هر سال ماه محرم
در ذهن من این سوال است
آیا محرم دوباره
با خون و آتش می آید
یا این که این بار عباس
با مشک آبش می آید
غیر از جواب سوالم
نذر و نیازی ندارم
این بار هم مثل هرسال
بسیار امیدوارم
شاید که دست اباالفضل
امسال تنها نماند
شاید دلم کربلا را
یک جور دیگر بخواند
شاید پشیمان شود شمر
از شمر بودن کشد دست
شاید به جای لب تیغ
بر روی آن تن کشد دست
شاید ولی کربلا را
دل باز هم روی نی خواند
امسال هم تشنه شد آب
در حسرت کودکان ماند
این بار هم مثل هرسال
از فکر خود می کشم دست
تا این که روزی بیاید
مردی که مثل حسین است

بوی محرم

 بوی محرم

غربت و غم می باره از آسمون

قد تموم دونه های بارون

تو کوچه ها بوی محرم می یاد

ادور دورا حضرت آدم می یاد

یکی یکی میان به دنبال هم

فرشته ها برای سوگ و ماتم

نشسه غم رو سینه های مردم

آتیش گرفته خوشه های گندم

پرچمای سیاه هوایی شدن

عشقای ساده هم خدایی شدن

هرکی می بینی یا حسین می خونه

امام حسین و از خودش می دونه

نام حسین هنوز چقد غریبه

هرچی بگی امام حسین نجیبه

غریبی امام حسین ساده نیس

هرکی با او نباشه آزاده نیس

کربلا رو با آب و تاب شناختیم

با گریه و قحطی آب شناختیم

امام حسین تشنه دریا نبود

عباس او فقط یه سقا نبود

دس بزنه به هرچی دریا می شه

تموم درهای خداوامیشه

کربلا

امام گل ها

تا سراغ تو را گرفت دلم

رنگ و بوی دعا گرفت دلم

با خدا از غریبی ات گفتم

غُصّه کربلا گرفت دلم

گوشه ای ماندم اشک افشاندم

دیدی آخر عزا گرفت دلم؟

باز با یاد تو دلم پر زد

چون دل نینوا گرفت دلم

مشک در دست و، پای در شن زار

خبر از تشنه ها گرفت دلم

عاقبت در کنار گلهایت

بوی پروانه را گرفت دلم

خواستم تا به گل دهم آبی

زخمی از نیزه ها گرفت دلم

آه، گلدان دل ترک برداشت

روی دست تو جا گرفت دلم

کاش حرفم فقط خیال نبود

قُمری دل، شکسته بال نبود

آه، آیینه ها چه نمناکند

قاصدکهای شعر، غمناکند

چشمه ام بی درنگ می گرید

روی زانوی سنگ می گریم

کاروان

خیمه امیر تنها

ظهر است و صفِ بلندِ دشمن

ظهر است و حسین و آفتاب است

در خیمه این امیر تنها

مانند همیشه ، قحطِ آب است

ظهر است و هجوم ابر غربت

بر گِردِ حَرَم ، کبوتری نیست

آنها همه رفته اند و دیگر

عباس و علیِ اکبری نیست

می آید و می کند نگاهی

بر خیمه که ساکت و غمین است

انگار که آخرین نگاه است

دلگیرترین نگاه این است

آن سوی ، برای کشتن او

صفهای بلندِ تیغ و دشنه است

این سوی میان خیمه خود

دلواپس کودکانِ تشنه است

یک بار دگر به اسب هی زد

باید برود – که رفت چون موج

از دامن این کویربی نور

تا دورترین ستاره ، تا اوج

کربلا

کودکان تشنه لب

رفتم به صحرا روزی

دیدم مرغی نشسته

گفتم چرا غمینی

گفتا دلم شکسته

امروز عاشورا شده

در کربلا غوغا شده

در چهره یاران دین

آثار غم پیدا شده

گفتم ای مرغِ زیبا

پرواز کن به بالا

منزل نما در کربلا

سلام ما را هدیه کن

بر آن امامِ سر جدا

بخوان ز غم ترانه‌ای

از کودکان تشنه لب

از دشمنانِ سنگدل

از اصغر رنگین گلو

از روز عاشورا بگو

از اکبری که شد شهید

در کربلا کن گفتگو

 

امام حسین

 

امام رفت فرشته ها جیغ زدند

 

دویدم و دویدم

به کربلا رسیدم

همان روز

که خورشید و ماه گرفت

جوی خون

روی زمین راه گرفت

بچّه‌ای

تشنه بود و شیر می‌خورد

پشت هم

به خیمه‌ها تیر می‌خورد

آن طرف

نیزه بود و سپر بود

این طرف

فرشته بود و پر بود

خون می‌ریخت

از آسمان میدان

امام رفت

تنها میان میدان

چند تا مرد

به روی او تیغ زدند

ناگهان

فرشته‌ها جیغ زدند

 

روضه خوانی

روضه خوانی

 

در خانه ما بود دیشب

یک بار دیگر روضه خوانی

البتّه این را هم بگویم

هم روضه و هم میهمانی

در هر اتاقی سفره ای بود

هر گوشه اش یک دیس خرما

نان و پنیر و سبزی و آش

با چند تا بشقاب حلوا

وقتی که مادر سفره را چید

من هیچ چیزی کم ندیدم

هم شمع و قرآن بود در آن

هم عکس داداش شهیدم

خرما و حلوا پخش می کرد

بابا میان میهمان ها

من نیز گاهی چای و شربت

می ریختم در استکان ها

برخاست از یک سو صدایی:

«یا رب! به حق صاحب دین

پیروز کن اسلام ما را»

ما یک صدا گفتیم: آمین!

دیشب تمام خانه ما

از گریه هامان شد معطّر

هم مرد و هم زن گریه کردند

من داشتم یک حال دیگر

وقتی که آقا روضه را خواند

شد خانه سرشار از محبّت

دیگر تمام خانه گرم از

احوالپرسی بود و صحبت

 

سینه زنی قشنگه

سینه زنی قشنگه

دیشب یه سربند سبز

بابام رو پیشونیم بست

که روش نوشته بودند

آقای من حسین است

بابام منو با خودش

به مجلس روضه برد

خرما که دادن بهش

با ذکر زیر لب خورد

تو روضه خوندن دیدم

گریه می کردن همه

حسین حسین می گفتن

با صدای زمزمه

بلندشدیم وایسادیم

تا بزنیم به سینه

سینه زنی قشنگه

ولی خیلی غمگینه

وقتی  تموم شد عزا

غذای نذری دادن

از بس که خوشمزه بود

همه ،غذا رو خوردن

از اون موقع تا حالا

همش دارم می خونم

حسین حسین حسین جان

آقای مهربونم

http://s1.picofile.com/file/7992105371/1_2_.jpg

 

ماه محرم

بچه­ ها بشید مهیا               می­خوایم بریم کربلا!

 

شهر امام حسینه              امامِ سومِ ما

 

کربلا شهر ماتم                 شهر مصیبت و غم

 

دوستان من گوش کنید!       تا ماجراشو بگم

 

حدود سال شصتم             از شهر کوفه مردم

 

نامه زیاد نوشتن                گفتن امام سوم

 

 ما مرد کارزاریم                 اما امام نداریم

 

اگر بیای به کوفه               اطاعت از تو داریم

 

وقتی امام قبول کرد           رو سوی کوفه آورد

 

تنها گذاشتن اونو              دروغگوهای نامرد!

 

کوفیان بی­فا                    با اینکه دیدن آقا

 

یار و یاور نداره                  رفتن توی خونه­ها!

 

ستمگران صف به صف       اومدن از هر طرف

 

امام حسینُ کشتن           نزدیک شهر نجف

 

از اون زمان تاحالا             غصه دارن شیعه­ها

 

برای این مصیبت             عزاداری شد به­ پا

 

کربلا شهر ماتم              پر شد همیشه از غم

http://s1.picofile.com/file/7992123866/1_21_.jpg

روضه خونی

مادر خانم کوچولو                  می­خواد بره روضه­خونی

 

خانم کوچیک می­خواد بره        مامان می­گه نمی­تونی

 

اونجا که جای بچه نیست        باید بمونی تو خونه

 

دست نزنی به برق و گاز         نری توی آشپزخونه

 

خانم کوچولو می­گه: مامان      دیگه به من بچه نگید

 

از این به بعد منم میام            هرجایی که شما برید

 

اگر بمونم تو خونه                 کوچیک می­مونم می­دونی

اگه می­خوای بزرگ بشم         منو ببر روضه­ خونی

http://s1.picofile.com/file/7992106448/1_3_.jpg

نوحه امام حسین

حسین عزیز دلها         وقتی رسید کربلا

 

گفت اگر بمیرم           ظلمُ نمی­پذیرم

 

آمده­ام به کربلا           زنده کنم دین خدا

 

خوبیها رو صدا کنم      صلح و صفا به­پا کنم

 

بدی­ها رو جدا کنم       آمده­ام فدا کنم

 

علیِّ اصغرم را           سه ساله دخترم را

 

قاسم و اکبرم را          دستِ برادرم را

شبه پیمبر

در بین راه کربلا            در سفر پر از بلا

 

یار وفادار حسین           یاور و غمخوار حسین

 

فرزند پاک لیلا              اینجوری گفت به مولا:

«علیِّ اکبرم من          شِبه پیمبرم من

ترسی به دل ندارم       زاده­ی حیدرم من

 

چون­که به راه حقم       از همه بهترم من»

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSygQrgh51kDzz6IjWoHc6gpKcR4_AGALb0l-MJs95bvA9ukcxUew

گل یاس

آن روز حسین آن گل یاس          اینجور بگفت او به عباس

 

سردار با وفایم                        سقای بچه­هایم

 

این بچه­ها تشنه­اند                 غمگین و دل­خسته­اند

 

عباس شتابان دوید                  تا که به میدان رسید

 

با دشمنان بجنگید                   خود را به آب رسانید

 

گفتا به آب عباس:                  « آقا غریب و تنهاست

 

از تو نمی­خورم من                  بر لب نمی­زنم من

 

زیرا حسین زهرا                     فرزند پاک مولا

 

در بین سیل غم­ها                  لب تشنه است و تنها»

http://s4.picofile.com/file/7992120428/1_16_.jpg

گل بابا

شام غریبان          در آن بیابان

می­گفت رقیه        بابا حسین جان

پشت پناهم          راز نگاهم

من دختر تو           نیلوفر تو

دردانه­ ی تو            یکدانه­ ی تو

چشمم به راهت     یادِ نگاهت

نام تو با با             تنهای تنها

بر قفل بسته         قلب شکسته

باشد کلیدی          نور سپیدی

بابای خوبم         امشب کجایی؟

از دختر خود       آخر جدایی

بابا به جان         زهرای اطهر

من را بغل گیر      یک بار دیگر


0

دانلود آهنگ آرام بخش لالایی چرا برای خواب کودکان

دانلود آهنگ آرام بخش لالایی چرا برای خواب کودکان

دانلود آهنگ جدید آرامبخش برای خوابیدن کودک

آهنگ  زیبای لالایی چرا برای کودکان

دانلود این آهنگ زیبا

 

حجم آهنگ: 3 مگ

دانلود دانلود آهنگ: کلیک کنید

درباره : موسیقی مجاز , بی کلام ,

بهترین برنامه تغذیه برای کودکان یک تا سه ساله

taghziye-koodak-1ta3-sal

پس از پایان دوره شیردهی ، کودک کم کم باید غذاهایی غیر از شیر بخورد. اما اینکه چه غذایی را چه زمانی بخورد ، نگته ی بسیار مهمی است. تغذیه در دوران کودکی نقش مهمی در رشد جسمی و فکری کودک دارد. در این مطلب بهترین برنامه تغذیه برای کودکان یک تا سه ساله را برای شما شرح می دهیم.

با مطالعه این مطلب متوجه می شوید کودکان ۱۲ تا ۳۶ ماهه چقدر باید غذا بخورند. اگر کودک بیشتر یا کمتر از این غذا می خورد باید روش تغذیه او را تصحیح کنید.

 

سن:

۱۲ تا ۲۴ ماهه

 

نشانه های آمادگی: می تواند قاشق را درست در دست بگیرد و با آن غذا میل کند.

 

انواع غذاهای مجاز

 

شیر

لبنیات همچون پنیر نرم و پاستوریزه، ماست پرچرب

غذایی که دیگر اعضای خانواده میل می کنند (برنج، گندم، جو، جودوسر و حبوبات)

غلات (نان گندم، پاستا، برنج)

میوه: طالبی، زردآلو، گریپ فروت

سبزیجات: بروکلی و گل کلم پخته شده

پروتئین: تخم مرغ، گوشت بی چربی، ماهی بدون تیغ، توفو، لوبیا، کره بادام زمینی

انواع مرکبات و آب آنها

در این سن عسل نیز می توان به کودک داد.

 

چه میزان در هر روز

 

۲ لیوان لبنیات (یک لیوان شیر یا ماست، ۴۰ گرم پنیر محلی یا ۵۵ گرم پنیر پاستوریزه )

۸۵ گرم غلات (۱/۴ پیمانه برنج یا پاستا، یک قرص نان و ۱/۳ غلات سرد)

یک پیمانه میوه (تازه، منجمد، کمپوت یا آب میوه های ۱۰۰ درصد طبیعی). بهتر است خود میوه را به کودک بدهید نه آب را.

یک پیمانه سبزیجات (سبزیجات را بسیار ریز خرد کنید و بپزید تا کاملا نرم شوند که خدایی ناکرده موجب خفگی نشود)

۵۵ گرم پروتئین (۳۰ گرم گوشت، ۱/۳ نصف سینه مرغ، ۱/۴ کنسرو تن ماهی، ۱/۴ پیمانه لوبیای پخته و نرم شده یا یک عد تخم مرغ )

 

 

 

سن:

۲۴ تا ۳۶ ماهه

 

نشانه های آمادگی:

 

خودش به طور مستقل غذا می خورد.

تمایل دارد غذایش را خودش انتخاب کند.

 

انواع غذاهای مجاز

 

شیر کم چرب (پس از دو سالگی بهتر است شیرهای کم چرب یا بدون چربی به کودک بدهید. البته می توانید این مساله را با پزشک خود نیز در میان بگذارید.)

لبنیات دیگر همچون پنیر نرم و پاستوریزه، ماست کم چرب و پودینگ

غلات سرشار از آهن (برنج، جودوسر، گندم، جو و غلات مخلوط)

غلات (نان گندم، کراکر، دونات، چوب شور، نان برنجی، پاستا، برنج)

میوه های تازه و کمپوت

میوه های خشک، آنها را در آب خیس کنید تا نرم شود (سیب، زردآلو، هلو، گلابی، خرما و آلو)

سبزیجات پخته و خرد شده

پروتئین: تخم مرغ، گوشت لخم، ماهی بدون تیغ، توفو، لوبیا، کره بادام زمینی

غذاهای کومبو همچون ماکارونی و خوراکی های آبدار

آب میوه و سبزیجات

 

چه میزان در هر روز

 

غذای کودک در این سن حدود یک چهارم اندازه غذایی است که بزرگسال می خورد.

 

۲ لیوان لبنیات (یک لیوان شیر یا ماست، ۴۰ گرم پنیر محلی یا ۵۵ گرم پنیر پاستوریزه)

۱۱۵ تا ۱۴۰ گرم غلات (۱/۴ پیمانه برنج یا پاستا پخته شده، یک قرص نان و ۱/۳ غلات)

یک تا ۱.۵ پیمانه میوه (تازه، منجمد، کمپوت، خشک یا آب میوه های ۱۰۰ درصد طبیعی). بهتر است خود میوه را به کودک بدهید نه آب را.

۱.۵ پیمانه سبزیجات

۸۵ تا ۱۱۵ گرم پروتئین (۳۰ گرم گوشت، مرغ یا ماهی،۱/۴ پیمانه لوبیای پخته و نرم شده یا یک عد تخم مرغ )

 

شاید متوجه شوید کودک کمتر از قبل غذا می خورد اما نگران نشوید، این مساله در این سن نرمال است. اگر نگران هستید که آیا کودک کالری کافی دریافت می کند، از این راهنما استفاده کنید. آکادمی پزشکی کودکان در آمریکا توصیه می کند کودکان در این سن باید روزانه ۴۰ کالری برای هر اینچ (۲.۵ سانتی متر) در قد خود دریافت کند.

 

در آخر، اگر خود پدر و مادر گیاهخوار هستند، باید به فرزند خود همه مواد غذایی موردنیازش را بدهند.

 

ویتامین B۱۲: گیاهخواران این ویتامین را از طریق سبزیجات، تخم مرغ، سویا و دیگر مواد جایگزین گوشت تامین می کنند.

ویتامین D: نوزادانی که هنوز شیر مادر می خورند باید ۴۰۰ IU مکمل های غذایی بیشتر به آنها برسد. پس از یک سالگی نیز باید با شیر گاو یا شیر سویا تغذیه شوند.

کلسیم: فرزندان گیاهخواران اصولا به غذاها، نوشیدنی ها یا مکمل های سرشار از کلسیم نیاز دارند.

آهن: قرص های مکمل غذایی و غلات سرشار از آهن هستند.

پروتئین: گیاهخواران پروتئین موردنیاز بدن را از طریق غلات، حبوبات، ماست، تخم مرغ و شیر سویا تامین می کنند.

فیبر: بهترین منبع فیبر حبوبات، غلات، نان های گندم، تخمه آتابگردان و آووکادو هستند.

آشنایی با روز جهانی کودک


روز جهانی کودک,روز کودک,آشنایی با روز جهانی کودک,

 آشنایی با روز جهانی کودک
روز 16 مهر برابر با 8 اکتبر روز جهانی کودک نام دارد.


کشورهای جهان روزهای کودک مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی کودک را خود بچه‌ها به وجود آورده‌اند.


در سال 1986 در چنین روزی 2 تن ازدانش‌آموزان 9 ساله مدرسه آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند.


در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک آمده است:
«بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما بوجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.»


کودکان در روز جهانی کودک می‌خواهند این تضاد را یادآور شوند، که در حالی که سالانه هزینه‌های غیرقابل تصوری صرف تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای می‌شود، کودکان بسیاری از گرسنگی، عدم امکانات بهداشتی، سوء و تغذیه و ... می‌میرند.


یونیسف اعلام داشته، که تنها با اختصاص 5 دلار برای هر کودک می‌توان جان 90% از کودکانی را که سالانه می‌میرند نجات داد و برای بهبودی چشمگیر زندگی کودکان جهان‌سوم کافی است که همان مبلغ در یک سال خرج شود و این  مبلغ تنها معادل بودجه 6 هفته تسلیحاتی جهان است.


کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاک و نیازهای دیگرشان نباید کاست. عدم توجه به وضعیت کودکان به علت مشکلات اقتصادی و کاستن بودجه‌هایی که شرایط زندگی و حیات کودکان را خدشه‌دار می‌سازد به امید اینکه اقتصاد آینده کشور تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حرکتی انسانی محسوب می‌شود.


کودکان خالق زیباترین احساس‌ها و عشق‌ها هستند که پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی هم در این احساس شریک است، به طوری که گفتارش را با کودکان از طریق اشعارش بیان کرده‌است به گونه‌ای که در کتاب‌های فارسی مدرسه‌ها، همواره شعر یا اشعاری آزاد دیده می‌شود که کودکان و دانش‌آموز می‌خوانند و به خاطر می‌سپارند. امروز نیز شعر زیبای اشک یتیم این شاعر ارجمند در کتاب پنجم دبستان به چشم می‌خورد.

آموزش ساخت بادبادک برای کودکان 1

 

ساخت بادبادکی که در این جا آموزش داده می شود بسیار ساده و لذت بخش برای کودکان است. همه بچه ها این نوع بادبادک را دیده اند. این بادبادک کاغذی یا پلاستیکی با چارچوب لوزی شکل است که در مناطق و فصول بادخیز، در آسمان به پرواز در می آید که از تفریحات سالم و پرتحرک برای کودکان و حتی بزرگسالان است! حتما کودکان را نیز در ساخت این بادبادک با خود شریک کنید.

برای ساخت این بادبادک،  نیاز به دو چوب بلند و کوتاه تر، کیسه پلاستیکی، تکه ای روبان، قیچی و مقدار مورد نیاز از نخ محکم دارید.

مرحله اول، ساخت اسکلت یا چارچوب بادبادک است. چوب بلندتر را به صورت عمودی قرار دهید و چوب کوتاه تر را در فاصله 1/3 از بالای چوب بلندتر، به صورت افقی قرار دهید.

آموزش کایت

 

با نخ دو چوب را کاملا سفت و محکم به یکدیگر متصل کنید. از پشت و روی چوب ها، نخ را عبور دهید و گره دوبل بزنید تا از استحکام آن مطمئن شود.

آموزش ساخت کایت

 

آموزش ساخت کایت

کیسه پلاستیکی را به اندازه چارچوب کایت برش بزنید. و قسمت بالایی پلاستیک را به بالای چارچوب، با نخ گره بزنید. توجه داشته باشید برای این کار از چسب مایع یا نوار چسب استفاده نکنید بلکه تنها با نخ، گره محکمی بزنید.

آموزش ساخت کایت

حال نوبت اتصال نخی است که واسط بین دست و کایت است و با حرکت نخ، کایت به جهات مختلف حرکت می کند.

نخی را بلندتر از قطر افقی لوزی ببرید. دو سر نخ را به دو طرف چوب مطابق شکل گره بزنید به طوری که این دو گره در فاصله مساوی از نقطه تقاطع دو چوب قرار گیرند. همان طور که ملاحظه می کنید این نخ شل است و با کشیدن مرکز نخ، به شکل یک مثلث دیده می شود.

آموزش ساخت کایت

این بار نخ بلند چندین متری را انتخاب کنید و یک سر آن را به 1/3 انتهای قطر عمودی چارچوب گره بزنید سپس این نخ را مطابق شکل زیر به گونه ای به نخ مثلثی آویزان شده در مرحله قبل، متصل کنید که محل گره، قله یک هرم مثلثی شکل را بسازد.

آموزش ساخت کایت

برای بالانس شدن بادبادک، به انتهای کایت، تکه ای از نوار روبان را آویزان کنید تا کایت در هوا نچرخد و همواره بالانس باشد. اگر این نوار قدرت بالانس کردن بادبادک را نداشت می توانید از یک واشر (حلقه پلاستیکی مورد استفاده در شیرآلات) استفاده کنید.

آموزش ساخت کایت

در این مرحله بادبادک زیبای شما آماده است. امیدواریم از بازی با این بادبادک لذت ببرید.

k11h2

 

نتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادکنتیجه تصویری برای بادبادک

جشنواره بادبادکها در شاهین شهر

نتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهرنتیجه تصویری برای جشنواره بادبادکها در شاهین شهر

افزایش ۲۵ درصدی شهریه‌های مهد کودک‌ها در تهران

مدیرکل بهزیستی استان تهران از دریافت شهریه‌های جدید مهدهای کودک از ابتدای مهر خبرداد و گفت: شهریه‌های استان تهران امسال ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته به طور میانگین افزایش پیدا کرده است.

 

ولی‌الله نصر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به ابلاغ شهریه‌های جدید از سوی بهزیستی کشور به تمامی بهزیستی‌های سراسر کشور اظهار داشت: این شهریه‌ها به صورت استانی مشخص شده است ضمن اینکه شهریه‌های مهد‌های کودک در استان تهران نیز نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ درصد رشد کرده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مهدهای کودک موظف هستند بر طبق آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌هایی که از سوی مرکز شده است اقدام به دریافت شهریه‌های جدید کنند.

نصر خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر مهدهای کودک می‌توانند شهریه‌های جدید را از خانواده‌ها دریافت کنند ضمن اینکه مهدهای کودک موظف هستند نرخ‌های جدید را در محل دید خانواده‌ها و مراجعه کنندگان نصب کنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران تأکید کرد: در صورت عدم توجه مؤسسات مهد‌های کودک به ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌های بهزیستی استان تهران، به طور جدی با آنها برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری با تعدادی از مهدهای متخلف برخورد شده است بطوریکه به برخی از آنها کتبا تذکر داده شده ضمن اینکه تعدادی از مهدهای کودک نیز تعطیل شده‌اند.